Ons assortiment
VALBEVEILIGING terug

Werken op hoogte of in de diepte brengt specifieke voorzorgsmaatregelen met zich mee. In eerste instantie dient naar deugdelijke collectieve voorzieningen te worden gekeken. Als dit niet mogelijk is, komen persoonsgebonden valbeveiligingsmiddelen aan bod. Naargelang de werksituatie, de aard van de werkzaamheden en het valrisico zal een systeemkeuze moeten gemaakt worden.

In geval van twijfel raden wij u aan contact op te nemen met onze experts. Zij geven u graag advies.

DOCUMENTATIE NORTH SAFETY VALBEVEILIGING 2011
DOCUMENTATIE RITE-ON
DOCUMENTATIE RITE-ON II
DOCUMENTATIE DURALITE

DIVERSE GROEPEN :

ANKERPUNTEN
Kies, indien mogelijk, het ankerpunt zo recht mogelijk boven het hoofd. De plaats van het ankerpunt zal immers de valfactor bepalen.   Hoe hoger de valfactor, hoe groter de lengte nodig om de val te stoppen. Dit zal dan ook de benodigde minimale vrije ruimte negatief gaan beïnvloeden.De keuze of het vinden van een ankerpunt kan in de praktijk wel eens niet evident blijken, producten in deze rubriek kunnen een oplossing brengen in vrijwel elke situatie.

VANGLIJNEN
De belangrijkste functie van de verbinding tussen ankerpunt en harnas is een mogelijke val op te vangen en zodanig af te remmen dat de krachten die vrijkomen op het lichaam kleiner zijn dan 6kN. Vanglijnen kunnen maximaal 2 mater lang zijn en zijn steeds voorzien van een al dan niet ingebouwde demper.  Onder deze rubriek vindt u tal van soorten terug: in touw, in band en met verschillende musketonhaken.

VALBLOKKEN
De belangrijkste functie van de verbinding tussen ankerpunt en harnas is een mogelijke val op te vangen en zodanig af te remmen dat de krachten die vrijkomen op het lichaam kleiner zijn dan 6kN.  Valblokken werken volgens het principe van de autogordel en zijn dus zelfoprollende lijnen in band of staaldraad. Valblokken kunnen een goed alternatief vormen voor vanglijnen om de vrije valafstand en zo de minimaal vereiste vrije ruimte te beperken.  Tevens bieden ze uiteraard meer bewegingsvrijheid en zijn ze beschikbaar in grote lengtes om bv. in diepe schachten af te dalen

HARNASSEN
Enkel harnassen met schouder- en beenbanden zijn geschikt voor valbeveiliging, dus in geen geval enkel een lendengordel gebruiken als valbeveiliging. De verschillende types harnassen onderscheiden zich door het aantal verankeringspunten, het al dan niet kunnen aanpassen van schouder- en beenbanden, kwaliteit van de sluitingen en comfort.Deze types zijn allemaal onder deze rubriek terug te vinden

POSITIONERING
Een positioneringssysteem dient enkel om handenvrij te kunnen werken in combinatie met een positioneringsgordel of harnas met positioneringsgordel of om te voorkomen dat men aan een rand komt en dus valgevaar gaat voorkomen. Bestaat meestal uit een touw met een verschuifbare klem. Is NIET geschikt voor valbeveiliging.  Onder deze rubriek vindt u al het nodig om zich te positioneren.

VERTIKAAL TOUW MET MEELOPENDE KLEM
Dit zijn touwen voorzien van een meelopende klem die blokkeert wanneer en val zich voordoet.   Ideaal om tijdelijk ladders of hoge constructies te beveiligen.  Onder deze rubriek vindt u verschillende soorten.

TOEBEHOREN
Toebehoren voor valbeveiliging zoals opbergmodaliteiten, verlengstroppen, losse dempers en andere kan u hier terugvinden.

RUBRIEKEN:

Welke normeringen gelden er?
Voor welke risico's moet men valbeveiliging dragen?

Vanaf welke hoogte dien ik valbeveiliging te dragen?
Hoe kan ik de lengte van de vrije val beperken?
Waarom moet ik steeds gebruik maken van een valblok of vanglijn met dempingsfunctie?
Is er een maximale lengte voor een vanglijn?
Is er een maximale uitscheurlengte van een valdemper?
Kan ik mijn vanglijn rond een constructie binden en mij zo verankeren?
Hoe moet ik mijn vanglijn aan mijn harnas vastmaken?
Wanneer moet wat gekeurd worden?
Dien ik nog een valbeveiliging te voorzien wanneer ik afdaal via een touwladder of een touw?
Moet ik PBM's valbeveiliging in dienst stellen en zo ja wie dient dit te doen?
Wat is de levensduur van PBM's valbeveiliging?
Ben ik verplicht een vaste installatie valbeveiliging te laten keuren en zo ja, door wie?
Indien ik een loopwagentje bevestig aan een I-balk, dient deze I-balk dan te worden gekeurd?
Dien ik op ladder van meer 2 meter valbeveiliging te dragen?

NORMERINGEN:

  • EN 341 - afdalingsmateriaal
  • EN 353-1 - meelopende valbeveiliging met starre ankerlijn
  • EN 353-2 - meelopende valbeveiliging met flexibele ankerlijn
  • EN 354 - veiligheidslijnen
  • EN 355 - schokdempers
  • EN 358 - systemen voor werkpositionering
  • EN 360 - valstopapparaten
  • EN 361 - harnasgordels
  • EN 362 - koppelingen
  • EN 363 - valbeveiligingssystemen
  • EN 365 - gebruiksaanwijzingen, onderhoud, periodiek onderzoek, reparatie en markering
  • EN 795 - verankeringsvoorzieningen
  • EN 813 - zitharnassen en toebehoren
  • EN 1496 - hijsmiddelen voor reddingsdoeleinden
  • EN 1497 - reddingsgordels
  • EN 1498 - reddingslussen
  • EN 1891 - kernmantellijnen met geringe rek

RISICO'S:

  • werken op hoogte
  • reinigen van installaties
  • betreden van silo's
  • onderhoud distillatiekolommen
  • besloten ruimten
  • betreden van ladders
  • ramen wassen
  • onderhoud windmolens
  • plaatsing GSM masten
  • werken aan elektriciteitsnet
  • stellingbouw
  • industrieel onderhoud

Vanaf welke hoogte dien ik valbeveiliging te drag
Vanaf 2m in België en vanaf 2,5m in Nederland. In Frankrijk vanaf het moment dat er valgevaar is. De vrije hoogte na een val dient 0,5m te zijn.


Hoe kan ik de lengte van de vrije val beperken?
Kies als verbindingsmiddel voor een valblok die meer bewegingsvrijheid geeft en sneller zal blokkeren. Deze systemen hebben immers niet hun eigen lengte nodig om te blokkeren.
 

Waarom moet ik steeds gebruik maken van een valblok of vanglijn met dempingsfunctie?
De demper in de de vanglijn of valblok zorgt ervoor dat de krachten die vrijkomen bij een val onder de 6kN of 600kg blijven om zo interne letsels te voorkomen.


Is er een maximale lengte voor een vanglijn?
Ja, de Europese normering bepaalt dat een vanglijn met demper maximaal 2m mag bedragen (zonder uitscheuring van demper).


Is er een maximale uitscheurlengte van een valdemper?
Ja, de Europese bepaalt dat de maximale uitscheuring van een demper maximaal 1,75m mag bedragen


Kan ik mijn vanglijn rond een constructie binden en mij zo verankeren?
Neen, absoluut niet. Dit verzwakt immers de vanglijn bij een mogelijk val


Hoe moet ik mijn vanglijn aan mijn harnas vastmaken?
Maak vanglijn steeds vast aan harnas met de kant van de demper aan het harnas.


Wanneer moet wat gekeurd worden?
Alle valbeveiligingsproducten die draagbaar of verwijderbaar zijn worden beschouwd als een PBM en moeten dan ook jaarlijks of na een val worden gekeurd (in België door een onafhankelijk instantie en in Nederland door een door de fabrikant opgeleide persoon)


Dien ik nog een valbeveiliging te voorzien wanneer ik afdaal via een touwladder of een touw?
Ja, in werksituaties dient men steeds 2 systemen te hebben: 1 systeem waarlangs men afdaalt (kan een ladder, touwladder, touw, ... zijn) en 1 systeem voor valbeveiliging. Enige uitzondering hierop kan eventueel een evacuatiesituatie zijn, nood breekt dan immers wet.
 

Moet ik PBM's valbeveiliging in dienst stellen en zo ja wie dient dit te doen?
Het in dienst stellen van PBM's valbeveiliging dient niet te gebeuren door een onafhankelijke instantie, enige doel hiervan is te weten wanneer de eerste verjaardag is van het PBM om het te laten keuren. Het mag dus door de gebruiker in dienst worden gesteld. Men gaat er immers vanuit dat de PBM's die nieuw worden geleverd voldoen aan de nodige kwaliteitseisen geborgd door CE en CO-attesten van de fabrikant.


Wat is de levensduur van PBM's valbeveiliging?
Dit is afhankelijk van de intensiteit van gebruik en van fabrikant tot fabrikant. Geschatte levensduur kan variëren van 5 tot 7 jaar, met uitzondering van vroegtijdig afkeuring bij jaarlijkse controle. Er is echter geen Europese of Belgische wetgeving die een maximale levensduur oplegt van de verschillende valbeveiligingsproducten.


Ben ik verplicht een vaste installatie valbeveiliging te laten keuren en zo ja, door wie?
Volgens de Europese normering EN365 dienen de richtlijnen van de fabrikant hierin te worden gevolgd. Deze richtlijnen zeggen veelal dat de installatie jaarlijks moet worden onderhouden door een persoon die is opgeleid door de fabrikant. Ongeacht de richtlijnen van de fabrikant is het uit veiligheidsoverwegingen steeds aangewezen een keuring of onderhoud te laten uitvoeren.


Indien ik een loopwagentje bevestig aan een I-balk, dient deze I-balk dan te worden gekeurd?
Het loopwagentje wordt beschouwd als PBM vermits het een verplaatsbaar ankerpunt is en dient dus jaarlijks of na een val te worden gekeurd. Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de I-balk om te bewijzen a.d.h.v. technische specificaties dat de I-balk de vereiste krachten kan weerstaan die beschreven zijn in de handleiding van het loopwagentje.


Dien ik op ladder van meer 2 meter valbeveiliging te dragen?
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen het gebruik van een ladder als arbeidsmiddel (om een plaats te kunnen bereiken) en als werkpost (werken uitvoeren terwijl men op de ladder staat). In het laatste geval dient men volgens de wetgever valbeveiliging te dragen vermits de ladder dan als een werkpost wordt beschouwd. In het andere geval dient men strikt genomen geen valbeveiliging te dragen maar uiteraard is dit wel aangewezen indien het mogelijk is. Er bestaan producten om de ladder zelf te beveiligen en vanop afstand een verticale levenslijn aan te brengen alvorens de ladder te betreden (inpikstokken).


terug

 
webdesign by
© 2009 - www.mediprof.be